zondag 2 augustus 2009

Doorstuurmailtjes en De Deventer Sportploeg

Ik heb een hekel aan doorstuurmailtjes. Als ze grappig bedoeld zijn vind ik ze meestal vrij plat, niet mijn soort humor. Ze vragen met om lid te worden van vreemde sites op het gebied van voetbal (gratis t-shirt bij weet-ik-veel hoeveel leden); ze willen dat ik een mail binnen zoveel tijd naar een aantal andere mensen doorstuur opdat ik (en al mijn door mij met de mail verblijde vrienden) mateloos gelukkig word (en als ik hem niet doorstuur overkomt mij ernstige rampspoed); ik krijg een berichtje van een vermist kind of een vermiste hond met het verzoek om dat naar iedereen door te sturen, of ik krijg een mail over enge virussen: ik moet vooral oppassen voor een of ander virus dat alle bestanden in mijn computer zal opeten als ik het open (en doordat iedereen het naar iedereen doorstuurt wordt het vanzelf spam). De berichtjes en de sites waar ik heen moet blinken meestal niet uit door goed taalgebruik (dat is heel netjes uitgedrukt) en ik word per definitie geen lid of vaste bezoeker van een site waarvan de bezoekers en beheerders er een sport van maken om in een zin minstens zes spel- en stijlfouten te maken.

Maar heel soms zitten er wel leuke, nuttige of ontroerende berichtjes bij. Petities rondom sociale of milieuonderwerpen die me wel aanspreken en die ik dan ook meteen ga ondertekenen, de vlam van Amnesty die op mijn hyves heeft gebrand of zomaar een leuk filmpje. Ik kijk dus wel degelijk naar al die berichtjes die ik binnenkrijg. Ik stuur ze alleen meestal niet verder.

En nu…doe ik het zelf! Een oproep. Aan iedereen die het maar horen wil (en ja, dus ook aan degenen die het niet willen horen. Want ik heb een oproep die me zó na aan het hart ligt dat ik iedereen wel wil toeschreeuwen: stem! Nu! Op de Deventer Sportploeg!
Wat is er aan de hand?
De meeste mensen die mij kennen, kennen ook Merette, mijn middelste dochter met Down Syndroom. Ze zwemt al jaren (vanaf haar vierde) bij De Klup en ze gymt bij SVOD. Maar er zijn natuurlijk veel meer sporters met een verstandelijke beperking. In Deventer kunnen ze op dit moment behalve zwemmen en gymmen ook voetballen, tafeltennissen en judoën. Ze doen dat bij ‘gewone’ verenigingen in de stad en betalen daar zelf hun contributie. De Deventer Sportploeg helpt verenigingen bij het laten sporten van sporters met een beperking. We (want ik zit in de werkgroep van de DSP) zijn nog bezig om meer verenigingen te bewegen hun deuren te openen voor sporters met een beperking. Binnenkort begint Daventria met atletiektrainingen.
Wij proberen met een aantal sporters ook buiten hun eigen vereniging om leuke dingen te doen. Een keer per twee jaar doet een grote afvaardiging mee aan de Special Olympics, een tweedaags toernooi ergens in Nederland waar meer dan 1200 sporters met een verstandelijke beperking meedoen (en ongeveer evenveel vrijwilligers). Deelname als een grote Deventer Sportploeg kost geld. Dat hebben mensen met een verstandelijke beperking in Nederland helaas niet al te veel. De DSP probeer dat via acties en sponsoren bij elkaar te krijgen. Zo is het ons ook gelukt om een voetbalteam naar Portugal te laten gaan om daar aan een internationaal toernooi mee te doen. Door dit soort activiteiten krijgen de sporters heel veel waardering én maken ze kennis met allerlei mensen en gebeurtenissen waar ze enorm van genieten.

Nu heeft de Telefoongids een fantastische actie. Per regio mag je ‘een goed doel’ nomineren. Mensen kunnen daarop stemmen en de doelen met de meeste – goed beargumenteerde - stemmen krijgt een mooi geldbedrag. Voor de Deventer Sportploeg een prachtig begin van het budget voor de Special; Olympics in 2010.
En dus… heb ik iedereen in mijn mailbox een mail gestuurd. En iedereen op mijn hyves een berichtje. Al mijn collega’s een mailtje. Met het verzoek om te stemmen en om iedereen in hun omgeving ook op te roepen te stemmen. Want als het om ‘mijn’ sporters zijn kan ik schaamteloos lobbyen: ik wil bovenaan eindigen in onze regio!
Elke dag check ik de site van de Telefoongids. En eigenlijk… valt het me een beetje tegen. Allerlei mensen waarvan ik had verwacht dat ze meteen zouden stemmen zie ik niet terug op de lijst. Hoe kan dat nu? Inmiddels begrijp ik dat je alleen in je eigen regio mag stemmen (is creatief op te lossen, ik wil niemand aanzetten frauderen, maar kom op: wees een beetje creatief), maar ook van vrienden, kennissen en collega’s uit de regio vind ik weinig terug.
Ik informeer voorzichtig bij een aantal mensen. Sommigen geven toe dat ze nooit reageren op dit soort mailtjes (goh?) en laten zich overhalen als ik ‘Het Goede Doel’ uitleg. Anderen vinden dat ze te veel informatie in moeten vullen (naam, adres en telefoonnummer, niks wat ze toch niet al weten bij de Telefoongids), maar het grootste probleem blijkt hem te zitten in de site van de Telefoongids zelf! Je moet een mailadres opgeven (dat weten ze inderdaad nog niet altijd) en op dat mailadres krijg je een mailtje terug. Pas als je dat hebt bevestigd, staat je stem (of je nominatie zoals de site het noemt) geregistreerd. Als je geen mailtje terugkrijgt is er iets niet goed gegaan. Als je je mail wel bevestigd hebt vind je jezelf terug in de lijst onder de nominaties, met je argumenten.

Dus…ik doe het nog een keer. Ik ga weer heel veel mensen een mailtje sturen, ik ga via mijn Hyves oproepen én ik schrijf een blog. Meer kan ik er niet aan doen. Doen jullie mee?

Nog even de spelregels:
breng hier je stem (de site noemt het een nominatie!) uit. Je komt dan meteen uit bij de Deventer Sportploeg. Daar staat een rode knop (Nomineer dit goede doel) en via die knop kom je bij een invulveld. Vul zoveel mogelijk in!
Je moet vertellen waarom je vindt dat de Deventer Sportploeg jouw stem verdient (bedenk maar iets leuks, kijk voor inspiratie op de site van de Deventer Sportploeg) en waarvoor het geld gebruikt gaat worden (de Special Olympics in 2010).
Bij contactpersoon en telefoonnummer hoef je niets in te vullen.

Als alles goed gaat krijg je een mail waarin wordt gevraagd je stem te bevestigen: doe dat alsjeblieft wel, want anders telt je stem niet mee. Pas als je jezelf terug vindt in de lijst bij de Deventer Sportploeg heb je echt gestemd. Krijg je geen mail: doe het hele trucje dan gewoon nog een keer….

En voor iedereen die nu nog niet is overtuigd: kijk even naar deze foto’s! Als je dan nog niet om bent kan ik er niks meer aan doen…

Geen opmerkingen: