maandag 3 juni 2013

Babieshome


Tot nu toe is het er niet van gekomen om alle Oeganda/Tanzaniaverhalen van 2012 op te schrijven. Maar omdat ik nu toch echt de fotoalbums wil maken, ben ik er inmiddels druk mee aan de slag. Op verzoek ook hier in mijn blog. Met enige regelmaat dus een - niet actueel, - Afrikaanse blog. hopelijk wel leuk om te lezen!

6 augustus 2013

We krijgen een rondleiding door het huis. Er zijn - een paar - echte toiletten. De kinderen ogen vrolijk en blij en spelen met de paar dingen die voorhanden zijn om mee te spelen, maar vooral met elkaar. De triples (drie dochters van Faith die we kennen uit de Village) verblijven tijdens de schoolvakanties in het huis. Ze zijn een jaar of zes en zeulen de hele dag met de kleine baby’tjes rond. Hier in Nederland moet je er niet aan denken, daar zijn het welkome hulphandjes.

In de keuken (een hut waar in enorme ketels op houtvuur wordt gekookt) staat de hele dag water te koken: bonen wellen er en de afwas wordt er gedaan.

Het veld achter het huis ligt en hangt vol met was. De kinderen krijgen meermalen per dag schone kleren aan en dat is te zien… Wat ben ik blij met mijn wasmachine.


Er is een speciale ruimte voor de Bulungikinderen. Daar kunnen ze spelen en oefenen zonder dat de ander kinderen zich ermee bemoeien.
Naast de Bulungiruimte is een kleine kliniek. Elke ochtend komt een verpleegster om te kijken naar zieke kindjes en om de ontwikkeling en groei van alle kinderen bij te houden.


Het meeste indruk maakt op mij het kantoor. Van elk kind wordt een map met informatie bijgehouden. Voor elk kind heeft de overheid toestemming gegeven om het op te nemen bij Arise And Shine Uganda. Van elk kind is bekend waar het vandaan komt en is zeker dat er op dat moment echt geen familie is die voor hem of haar kan zorgen.


De kinderen slapen op slaapzalen in schone, frisse bedjes.




Ze eten vaak met hun handen (want dat doet iedereen in Oeganda), maar die handjes worden wel gewassen voor het eten. Het eten is eenvoudig, maar gezond en voedzaam. En elke dag is er fruit: een halve banaan of een flink stuk ananas.


Ik weet het zeker: onder de vleugels van Arise And Shine Uganda zijn kindjes heel goed af. Ook onze Bulungikids!

Geen opmerkingen: