zondag 22 februari 2009

Linkse hobby's

Geert Wilders vindt dat Nederland zijn geld niet moet uitgeven aan linkse hobby’s: geen geld meer voor o.a. Europese Unie, ontwikkelingshulp, milieu- en kunstsubsidies, Vogelaarwijken, inburgering en ‘ga zo maar door’. Want het is crisis en dus geldt, nu nog meer dan anders: eigen volk eerst. Dat vindt althans de fractievoorzitter van de PVV, Geert Wilders.

Nou dacht ik dat het crisis was in de hele wereld en niet alleen in Nederland. Het verbaast me dan ook dat er in Nederland gedaan wordt alsof onze politiek de crisis kan oplossen. Net zoals het me de afgelopen maanden heel erg verbaasde dat onze politici bleven volhouden dat het in Nederland allemaal wel mee zou vallen: we stonden er immers goed voor?

Dat stonden we ook: de werkloosheid in Nederland was (is) historisch laag, het aantal vacatures nog steeds hoog, wat betekent dat we met minder werklozen aan de crisis beginnen dan de meeste landen om ons heen. We hebben relatief weinig mensen die zijn aangewezen op een uitkering en er zijn helemaal weinig mensen die niet willen werken en het wel makkelijk vinden: zo’n uitkering. (Ze zijn er wel, maar de groep is klein; je krijgt echt niet zo maar een uitkering als je geen zin hebt om te werken). Bovendien word je echt niet vrolijk van een uitkering: het is lastig om de eindjes aan elkaar te knopen, zelfs in een rijk land als Nederland.

Natuurlijk is het verstandig als de regering probeert de gang in de economie te houden en zo veel mogelijk te voorkomen dat mensen –langdurig – werkloos worden. En ik wens iedereen die zijn baan is kwijtgeraakt of nog gaat raken dat hij of zij heel snel weer ergens aan de slag kan, want zonder baan wordt het leven heel erg lastig.
Ik kan me de enorme werkloosheid en de hoge hypotheekrente uit de jaren 80 nog goed herinneren. Er is dus wel degelijk reden tot zorg.
Maar ik ben ervan overtuigd dat we op de crisis zelf niet heel veel invloed kunnen uitoefenen: pas als de crisis wereldwijd verdwijnt, zal het ook hier beter gaan. Tot die tijd zullen we misschien een stapje terug moeten doen en misschien is dat helemaal niet zo erg.
Wat mij betreft is dat geen reden om dan de mensen in de derde wereld die het nog veel slechter hebben dan wij meteen maar dat kleine beetje geld dat ze van ons krijgen ook nog af te nemen. Om het milieu maar te vergeten (de klimaatcrisis zou wel eens veel ernstiger gevolgen kunnen hebben dan de financiële crisis) en de wijken in Nederland die jaren lang zijn verwaarloosd (en waar de opknapplannen zullen leiden tot betere opleidingen en meer integratie en dus tot mensen die een zinvolle bijdrage aan onze maatschappij kunnen leveren) maar weer gewoon te laten barsten. Dat is niet de oplossing voor de crisis!

Ja, ik heb linkse hobby’s en die wil ik heel graag houden!

Geen opmerkingen: