Ik schreef hem voor de
Academie voor Zelfstandigheid. En heb beloofd hem in mijn eigen netwerk ook te
delen!
Ik vind het heel gewoon. Na de middelbare school een
vervolgopleiding en dan nog leuke, interessante, boeiende cursussen volgen.
Voor vrijwilligerswerk, uit persoonlijke interesse óf voor mijn werk. Een mens
is immers nooit te oud om te leren? Bovendien is leren leuk, je wordt er wijzer
van en het is goed voor je eigenwaarde.
Toch geldt dat niet voor iedereen. Twee van mijn dochters
zijn hoog opgeleid, beiden mogen ze MSc achter hun naam schrijven. Als moeder
ben ik daar natuurlijk heel trots op. Maar ik ben me er ook terdege van bewust
dat het een cadeautje is van moeder natuur als je de hersens hebt om een
universitaire studie te volgen. Dat je je daar niet op moet laten voorstaan (de
dames gebruiken hun titel ook zelden of nooit, die boodschap is wel
overgekomen…). Als ouders kan je een bijdrage leveren door te stimuleren en aan
te moedigen, maar aan het IQ valt weinig te sleutelen.
Nu kunt u zeggen: ja, makkelijk praten, maar wat weet je er
van?
Nou, er is nog een derde dochter. Een prachtige, inmiddels
bijna 29-jarige, roodharige jongedame. Met een chromosoom te veel, en als
gevolg daarvan een IQ van rond de 50.
Toen ze geboren werd, heb ik nog even gedacht dat ik het
meest intelligente meisje met Down Syndroom op de wereld had gezet dat er kon
zijn. Die van mij zou kunnen lezen, schrijven en rekenen. Want daar zou ik heel
erg mijn best voor gaan doen, en ik zou ervoor zorgen dat ze op een school
terecht kwam, waar ze haar dat konden leren!Het is met niet gelukt. Ja, natuurlijk heb ik in De Linde in Deventer een geweldige school voor haar gevonden, maar wat er niet in zit, kun je er niet uithalen. Dat heb ik inmiddels geaccepteerd, maar dat heeft moeite gekost.
Merette kan slechts moeizaam praten (wat iets anders is als
communiceren, want dát kan ze als de beste!) en helemaal niet lezen, schrijven
of rekenen. En geloof me: als er ook maar een sprankje leesvaardigheid zou zijn
geweest, hadden wij het gevonden. Want ik kan me geen leven zonder lezen (en
schrijven) voorstellen. Ze herkent alle letters, maar zet een P, een O, en nog
een P achter elkaar en ze ziet simpelweg niet dat er POP staat.
Voor rekenen geldt hetzelfde. Ooit had ik ruzie met een
badmeester die beweerde dat Merette geen B-diploma kon halen omdat ze geen acht
baantjes kon zwemmen. Dan kon (en kan) ze wel, als het moet zwemt ze er met
gemak twintig, maar ze kan niet tot acht tellen; dát moet iemand anders voor
haar doen.
Merette valt in de categorie Zeer Moeilijk Lerend. Dat geldt
vooral voor cognitieve vaardigheden. Maar het betekent geenszins dat ze niet
leerbaar is. Ze heeft in de ruim 28 jaar van haar bestaan enorm veel geleerd.
Op school, maar ook gewoon bij ons thuis, van haar zussen, haar ouders en
overige familie en vrienden. Ze kan prachtige kunst maken, ze kan breien,
zwemmen, korfballen, een wasje draaien, haar bed verschonen, aardappels
schillen, groente schoonmaken, brood smeren, haar eigen tas inpakken, veters
strikken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien is ze heel sociaal. Als
er iemand hoest, is Merette de eerste die een glaasje water haalt.
Een echt diploma heeft er nooit ingezeten, een rapport ook
niet (dat is inmiddels veranderd, ook op ZML-onderwijs krijgen leerlingen nu
rapporten), maar we hebben alles wat ze wel kan gevierd en haar altijd laten
zien hoe trots we op haar zijn.
Ook nu is ze niet uitgeleerd. Want ik merk dat ze nog steeds
groeit en zich verder ontwikkelt.
Zo hoort het ook. Bij Zozijn, de organisatie waar ze woont
en werkt heeft ze – na haar schoolcarrière – nog een aantal cursussen gevolgd.
Ik merk dat ze daarvan geniet en dat het heel belangrijk is voor haar
eigenwaarde.
Maar er zijn weinig mogelijkheden voor haar om – buiten de
eigen organisatie om – helemaal zelfstandig te kiezen voor een bepaalde cursus
of opleiding. Bij de Academie voor Zelfstandigheid kan dat wel! Daar leren
mensen met een beperking allerlei praktische vaardigheden om zelfstandiger te
kunnen functioneren en mee te kunnen draaien in onze
(participatie)maatschappij. Dat vinden ze leuk, net als wij. Daar groeien ze
van, net als wij. En daar kunnen en mogen ze trots op zijn, net als wij.
Een leven lang leren: het moet toch gewoon mogelijk zijn
voor iedereen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten