maandag 1 december 2014

Cliënten en verwanten Zozijn blij met geboden zorg


Een wat ander blog dan jullie van me gewend zijn. Het is een persbericht dat ik afgelopen weekend naar heel veel media heb gestuurd in de regio's waar Zozijn werkzaam is. De meesten van jullie weten dat Merette woont en werkt bij Zozijn. Wij, als ouders, zijn tevreden over de aan haar geboden ondersteuning. En dat mag - in een tijd dat er zoveel negatieve berichten over de zorg zijn - ook wel een worden vermeld toch? Vandaar dus... de integrale versie van mijn persbericht (en mochten jullie het ergens tegenkomen, dan hoor ik dat graag!)
 
 


De laatste tijd komt er veel nieuws uit de zorg. En meestal worden we daar niet vrolijk van. Nare verhalen over geboden zorg in instellingen voeren de boventoon. Het kan – gelukkig – ook anders. De Centrale Verwantenraad en de Centrale Cliëntenraad willen dan ook graag een positief geluid laten horen over de zorg bij Zozijn. Maar liefst 85,6% van de cliënten is tevreden over de geboden zorg.
 
Afgelopen zomer heeft Zozijn onder cliënten en ouders, verwanten of vertegenwoordigers door Effectory een cliëntervaringsonderzoek laten uitvoeren. In totaal zijn er 2287 vragenlijsten naar cliënten gestuurd en 2362 naar ouders, verwanten of vertegenwoordigers. Bijna de helft heeft de lijst aan Effectory geretourneerd.
Natuurlijk zijn niet alle cliënten in staat om zelfstandig een lijst in te vullen, een aantal heeft hem daarom niet teruggestuurd, een groot deel heeft de vragen met behulp van ouders of andere personen beantwoord. Ook ouders, verwanten en vertegenwoordigers zijn tevreden, daar ligt de score op 82.5%. In beide groepen ligt de tevredenheid boven het gemiddelde in de sector.

Pluim op de hoed
Het onderzoek is uitgevoerd onder alle ‘takken van sport’ die Zozijn aanbiedt: wonen, dagbesteding, ambulante zorg, zorg voor kinderen en voor mensen met NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel).
Vooral als het gaat om de ondersteuners van Zozijn is de tevredenheid groot. Bejegening van cliënten en deskundigheid scoren hoog. Een pluim op de hoed van al die Zozijnmedewerkers die zich inzetten voor het welzijn en de zorg van de ruim 2000 cliënten van Zozijn.

Groeimogelijkheden
Valt er niets te wensen? Natuurlijk wel. In deze tijden van grote veranderingen in de zorg, blijkt de informatiebehoefte over die veranderingen groot. Want ook voor Zozijn en haar cliënten hebben de veranderingen in de zorg gevolgen. Het is duidelijk dat mensen willen weten wat dat betekent voor hun kind, verwant of cliënt die ze vertegenwoordigen en ook dat ze vinden dat Zozijn daarin nog meer het voortouw kan nemen dat ze al doet.
Cliënten geven aan dat ze vooral steeds meer de eigen regie over hun leven willen hebben, en dat hen minder uit handen wordt genomen. Ze willen zelf doen, wat ze zelf kunnen!

Medezeggenschap
Zozijn gaat de komende tijd vanzelfsprekend met deze punten aan de slag en doet dat in overleg met en onder toeziend oog van de Centrale Verwantenraad en de Centrale Cliëntenraad. Want ook qua medezeggenschap heeft Zozijn haar zaken goed op orde. Beide raden hebben er alle vertrouwen in dat de organisatie de goede scores weet vast te houden en verder te verbeteren en dat de kritische punten worden aangepakt.
 

Geen opmerkingen: