zaterdag 7 september 2013

Wat kan je doen met een miljoen?

Deze column schreef ik in juli voor Over de Pleinen. Hij is weer (of nog) actueel nu wethouder Swart vindt dat hij zijn plan ook wel kan doorvoeren als niet iedereen het ermee eens is...

Ik zit rustig aan mijn ontbijt met de krant. En verslik me bijna in een slokje thee als ik lees: ‘Weer plan voor parkeersysteem’. ‘Deventer wil opnieuw miljoen euro uittrekken voor parkeersysteem. Plan werd na kritiek eerder weggestemd.’

Een miljoen euro! Om bezoekers van de stad de weg te wijzen naar een vrije plek in een parkeergarage. Ik schreef het hier al eerder: Deventer heeft geen parkeerprobleem. Op heel drukke dagen wil de Centrumparkeergarage wel eens vol zijn. Maar in de andere garages is altijd nog wel een plekje te vinden. Misschien is het even wat lastiger tijdens de grote festivals: Dickens, Deventer op Stelten of de Boekenmarkt. Maar zelfs dan is het probleem volgens mij niet onoverkomelijk.

Het parkeersysteem geeft al bij het binnenrijden van de binnenstad aan waar vrije plekken zijn. ‘Dev-P’ laat de automobilist van minuut tot minuut zien waar hij terecht kan en ook hoeveel plekken er nog zijn. Best handig, ik zie het ook wel eens in een andere stad. Brussel, Amsterdam. En ja, er zijn vast ook kleinere steden die zo’n vernuftig systeem hebben aangeschaft in een tijd dat het nog geen crisis was.

Maar in een – kleine – binnenstad als Deventer lijkt het me volstrekt overbodig. Je kan de stad lopend doorkruisen van de ene naar de andere kant, dus met de auto is het geen probleem om even een garage verderop te proberen. Ze staan allemaal in de navigatie en er is bijna altijd plek, dus almaar rondjes rijden is echt niet noodzakelijk.

Naast het miljoen, moet het systeem ook nog eens € 55.000 per jaar kosten. Ok, dat moeten de deelnemende garages betalen, maar ik gok dat dat de parkeertarieven niet ten goede komt. En dan betaalt de parkeerder het uiteindelijk toch gewoon zelf.

Wat kan een gemeente niet allemaal doen met een miljoen?
De voorjaarsnota ligt op tafel en er moeten – vaak pijnlijke – beslissingen genomen worden om te bezuinigen. Op zaken die wat mij betreft veel (heel veel) belangrijker zijn dan een hip parkeersysteem in de stad. Internationaal beleid, Beheer Openbare Ruimte, Wijkaanpak, Sportbedrijf, Speelplekken, Cultuur, allemaal lopen ze risico op – soms heel forse – kortingen op hun budget.

‘Sober waar het kan en uitgaan van vertrouwen in burgers’, is een van de vier thema’s waarop de gemeente wil bezuinigen.
Ik stel voor dat de gemeente Deventer dat miljoen ergens anders aan uitgeeft. Of liever: minder bezuinigt. Want ik heb er wel vertrouwen in dat de ‘burger’ voldoende inzicht heeft om geheel op eigen kracht een plekje in een Deventer Parkeergarage te vinden!

Geen opmerkingen: