maandag 13 januari 2014

Leven op grote voet…

Het vest voor Merette is af. Nog steeds het gevoel dat ik langer bezig geweest ben met afhechten dan met breien, maar het resultaat mag er zijn.Wel kom ik, vlak voor de laatste mouw klaar is,  een paar draadjes te kort. Op naar de breiwinkel dus om die erbij te halen.


Nu had ik al een keer gezien dat je sloffen kunt breien en het resultaat in de wasmachine kunt vilten. Dat wil ik wel eens uitproberen en ik neem een pakketje mee (ik word altijd heel hebberig in een breiwinkel….).


In een (vrijdag-)avond is er een af. Maar… hij lijkt wel erg groot! Mijn voet kan er wel twee keer in. 30 tot 40% krimp geeft de beschrijving aan, maar ook dat je ze nog een keer kan wassen voor wat extra krimp. Dus gok ik er op en brei zaterdag nummer 2. Ze zien er niet uit…
 


 
Dan in de wasmachine, op advies van de winkel met een paar handdoeken en flink wat wasmiddel. Na een ruime anderhalf uur haal ik twee vodjes uit de machine. Nou gekrompen zijn ze! Maar ik kan ze aantrekken. Zo vormen ze zich naar mijn voet. Ik stop ze vol met krantenpapier om ze in vorm te laten drogen.




Mooi vind ik ze nog niet, beetje kaal. Maar ook daarvoor heeft het patronenboekje een oplossing: boordjes breien en er aan vast naaien. Dat lukt nog wel op de zondag (naald 8, lekker snel). En daar knappen ze enorm van op!



Dus… in een weekend heb je een paar af en vervolgens heerlijk warme voeten.
 
 

 

Geen opmerkingen: